Wyprzedaż rocznika 2013

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Biały1
    Drive
    • 2012
    • 60
    • Octavia I combi (1U5)
    • AZJ 2.0 MPI 115 KM

    Wyprzedaż rocznika 2013

    Zamieszczone przez slawciol
    Ja jednak skusze się na Motula X-Max 0W-40. Nie wiem czy to dobry wybór, ale jak czytam watki to chyba tak. Dzisiaj dolałem 300ml oleju po 1kkm. Castrol 5w30. przejechane na nim 6kkm po wymianie i do tej pory nie brał mi oleju w takiej ilości, do tej pory 100ml na 5kkm ostatnie 1kkm 300ml. Nalatane 95kkm.
    Ja to mam obecnie zalane M X-Max 0W40 i spokojnie polecam, dobry olej ale bez szału, tez mi ubywa 100ml/1kkm, następna wymiana - LM 0W40 lub 5W40
  • grzesk
    Rider
    • 2010
    • 296

    #2
    Wyprzedaż rocznika 2013

    Pojawiły się reklamy i informacja o wyprzedaży rocznika 2013.
    1. http://www.skoda-auto.pl/oferta/Page...nika-2013.aspx
    2. http://www.youtube.com/watch?v=lExCM...em-uploademail
    3. http://www.youtube.com/watch?v=hFjI9...em-uploademail

    Rabaty nie są tak duże jak rok temu ale też nie jest źle.
    Jest tylko jeden mały problem. Na liście nie ma Rapida Liftback a akurat ten mnie interesuje!
    Oby to była pomyłka i poza wersją Spceback wersja Liftback też była objęta rabatami.

    Pozdrawiam
    SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

    SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

    Komentarz

    • marlej108
      RS
      S_OCP Member
      • 2006
      • 4976
      • Octavia III (5E3)
      • CJZB 1.2 TSI 86 KM

      #3
      Grzesk, w Chevrolecie maja niezla wyprzedaz, tyle ze w 3miescie prawie wszystko juz im wykupili (wg sprzedawcy...). Akurat kolega sobie kupil pojazd... 10.000 na Cruza, i jeszcze od dealera mozna cos wyzebrac.
      http://forum.octaviaclub.pl/forum/mo...erwone-skodari
      Spalanie - Motostat.pl

      Komentarz

      • maslak
        Ambiente
        • 2011
        • 151

        #4
        Zgadza się znajomy kupił Cruza kombii dobre wyposażenie, metalic za 47 tys, silnik 1.6 , 3 lata gwarancji z limitem 100 tyś.

        Komentarz

        • micrusec
          Rider
          • 2013
          • 559

          #5
          Szkoda że Chevrolet wychodzi z Europy, co przełoży się na przyszłą wartość rynkową marki/ auta, analogiczna sytuacja z Daewoo - kosztowały swoje a dziś są tanie jak "barszcz".

          Rabaty w OPEL/ Chevrolet na poziomie min. 10 tyś zł to norma, w marcu zawsze są największe ale też oferta najsłabsza, wszystko zależy jaki silnik i jakie wyposażenie. O jakiej kolwiek prawdziwej wyprzedaży będzie można powiedzieć w styczniu w połowie, niech się TYLKO ktoś zastanowi czy mu się to opłaca zwłaszcza w przypadku TSI.

          Komentarz

          • Prim
            L&K
            • 2013
            • 1040
            • Audi

            #6
            A gdzie to jest na głównej stronie? Wszędzie cicho.. a tu... proszę. Prawie codziennie dzwonie do dealera bo chcę w końcu odebrać auto i nikt nic nie wie... kiedy to się pojawiło?
            Paseratti B8 1.8 TSI DSG

            VW Jetta 1.2 TSI

            Komentarz

            • grzesk
              Rider
              • 2010
              • 296

              #7
              Zamieszczone przez Prim
              A gdzie to jest na głównej stronie? Wszędzie cicho.. a tu... proszę. Prawie codziennie dzwonie do dealera bo chcę w końcu odebrać auto i nikt nic nie wie... kiedy to się pojawiło?
              W dwóch salonach gdzie się kontaktowałem też niby nic nie wiedzą a a te linki (poza pierwszym) dostałem na maila od samej Skody.
              Może w salonach mają jeszcze nic nie mówić ...
              SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

              SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

              Komentarz

              • Prim
                L&K
                • 2013
                • 1040
                • Audi

                #8
                nie ma już tego - zniknęło...
                Paseratti B8 1.8 TSI DSG

                VW Jetta 1.2 TSI

                Komentarz

                • micrusec
                  Rider
                  • 2013
                  • 559

                  #9
                  Dobre, faktycznie filmy prywatne .. Ktoś za szybko "udostępnił" linki, ale internet nie lubi nudy, google zrobiło kopię 8)

                  Komentarz

                  • ELM0
                    Ambiente
                    • 2013
                    • 224

                    #10
                    Zamieszczone przez micrusec
                    Dobre, faktycznie filmy prywatne .. Ktoś za szybko "udostępnił" linki, ale internet nie lubi nudy, google zrobiło kopię 8)
                    Możesz udostępnić linki?
                    Octavia III Combi 1.4 TSI Brąz Topaz

                    Komentarz

                    • Milord
                      L&K
                      • 2012
                      • 1258
                      • Octavia III (5E3)
                      • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                      #12
                      Prawie 10.000,- na Rapida to jest coś co mogłoby mnie skłonić do zakupu.
                      Ciekawe tylko czy ta promocja obejmie też wersje Style Plus.
                      Pamiętacie kiedy pojawiła się oficjalna informacja wyprzedażowa na stronie Skody rok temu?

                      Pozdrawiam,
                      Rafał
                      Rafał

                      Komentarz

                      • micrusec
                        Rider
                        • 2013
                        • 559

                        #13
                        Tylko że jak znam życie to owe 10 tyś zł dotyczy najmocniejszej wersji, która już na starcie kosztuje majątek. A dwa to dot. Rapid Spaceback a nie Rapid liftbacka

                        Komentarz

                        • grzesk
                          Rider
                          • 2010
                          • 296

                          #14
                          Zamieszczone przez micrusec
                          Tylko że jak znam życie to owe 10 tyś zł dotyczy najmocniejszej wersji, która już na starcie kosztuje majątek. A dwa to dot. Rapid Spaceback a nie Rapid liftbacka
                          W zeszłym roku pojawiło się info dokładnie z pierwszym roboczym dniem stycznia.

                          A skąd wiesz, że to się tyczy tylko najmocniejszej wersji?
                          Mam nadzieje, że jednak Liftbacka to obejmie bo na takiego poluję
                          SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

                          SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

                          Komentarz

                          • Milord
                            L&K
                            • 2012
                            • 1258
                            • Octavia III (5E3)
                            • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                            #15
                            Ja osobiście celuje w Rapida Style plus, więc mam nadzieje że jakieś auta jeszcze zostaną i wpadnie ta zniżka 9.700,-. Pożyjemy zobaczymy, chwilowo jest ciut za drogi.
                            Rafał

                            Komentarz

                            • micrusec
                              Rider
                              • 2013
                              • 559

                              #16
                              Zamieszczone przez grzesk
                              W zeszłym roku pojawiło się info dokładnie z pierwszym roboczym dniem stycznia
                              Prawda wtedy też tak dokładnie obserwowałem rynek.

                              Zamieszczone przez grzesk
                              A skąd wiesz, że to się tyczy tylko najmocniejszej wersji?
                              Jeśli mnie pamięć nie myli to tak było właśnie dwa i trzy lata temu, największy upust był na najbardziej wypasioną wersję silnikową i wyposażeniową. Ale jeżeli się pomylę to mam nadzieję, że na Twoją korzyść.

                              Zamieszczone przez grzesk
                              Mam nadzieje, że jednak Liftbacka to obejmie bo na takiego poluję
                              Gdy Rapid liftback wszedł na rynek, był już praktycznie koniec roku (listopad salony) jakiś mega wypaśnych promocji nie było związku ze zmianą roku kalendarzowego. Jedyny plus to dobra cena ale za wersję bieda tj. 1.2 MPI wtedy dali, natomiast bardziej konkretne wersje silnikowe i wyposażenie kosztowały tyle że jak się ktoś zastanawiał nad Octavia II a Rapid to brał to pierwsze.



                              Nie wiem czy się duchowo nastawiłeś na wyrób Skoda ale obserwuj i konkurencję, jeśli ktoś Ci zaproponuje również dobrą ofertę cenową i silnikową ale nie ma znaczka z rodziny VAG-a to warto zmienić front.

                              Komentarz

                              • Wojqba
                                Ambiente
                                • 2008
                                • 230

                                #17
                                Zamieszczone przez grzesk
                                Zamieszczone przez micrusec
                                Tylko że jak znam życie to owe 10 tyś zł dotyczy najmocniejszej wersji, która już na starcie kosztuje majątek. A dwa to dot. Rapid Spaceback a nie Rapid liftbacka
                                W zeszłym roku pojawiło się info dokładnie z pierwszym roboczym dniem stycznia.

                                A skąd wiesz, że to się tyczy tylko najmocniejszej wersji?
                                Mam nadzieje, że jednak Liftbacka to obejmie bo na takiego poluję
                                w tym roku wyprzedaż rozpocznie się 02.01.2014

                                Komentarz

                                • grzesk
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 296

                                  #18
                                  Zamieszczone przez micrusec
                                  ....
                                  Zamieszczone przez grzesk
                                  A skąd wiesz, że to się tyczy tylko najmocniejszej wersji?
                                  Jeśli mnie pamięć nie myli to tak było właśnie dwa i trzy lata temu, największy upust był na najbardziej wypasioną wersję silnikową i wyposażeniową. Ale jeżeli się pomylę to mam nadzieję, że na Twoją korzyść.

                                  Zamieszczone przez grzesk
                                  Mam nadzieje, że jednak Liftbacka to obejmie bo na takiego poluję
                                  Gdy Rapid liftback wszedł na rynek, był już praktycznie koniec roku (listopad salony) jakiś mega wypaśnych promocji nie było związku ze zmianą roku kalendarzowego. Jedyny plus to dobra cena ale za wersję bieda tj. 1.2 MPI wtedy dali, natomiast bardziej konkretne wersje silnikowe i wyposażenie kosztowały tyle że jak się ktoś zastanawiał nad Octavia II a Rapid to brał to pierwsze.

                                  Nie wiem czy się duchowo nastawiłeś na wyrób Skoda ale obserwuj i konkurencję, jeśli ktoś Ci zaproponuje również dobrą ofertę cenową i silnikową ale nie ma znaczka z rodziny VAG-a to warto zmienić front.
                                  Akurat rok temu też śledziłem sytuację i zastanawiałem się nad kupnem i wtedy był rabat w wysokości 12600 zł (mam jeszcze cenniki) i to na wszystkie wersje silnikowe i wyposażeniowe Rapida dlatego też mnie dziwi brak tej wersji w tym przecieku.

                                  Co do innej marki też biorę pod uwagę ale żadna z tych co patrze nie ma silnika, który byłby odpowiednikiem 1.2 TSI w VAGu (pomimo jego niekiedy złej opinii podoba mi się jego charakterystyka). Ale nadal obserwuje.

                                  Biorę jeszcze pod uwagę wzięcie (jest na oku w jednym z salonów) O3 Active 1.2 105 KM 6-biegów z pakietem Amazing i radiem Swing. Ciut gorzej wyposażone auto od upatrzonego Rapida (i tu mam trochę też dylemat) ale większe i bardziej komfortowe. Ostatecznie okaże się w styczniu co wpadnie w ręce. Wszystko będzie zależało od ceny i różnicy między autami.
                                  SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

                                  SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

                                  Komentarz

                                  • micrusec
                                    Rider
                                    • 2013
                                    • 559

                                    #19
                                    Dobry silnik ma GM np. 1.4T o mocy 120 KM, silnik starej szkoły, bez wtrysku bezpośredniego, z którym nie ma żadnych problemów.

                                    Ja bym się cieszył jak dziecko gdyby wpadł 1.2 TSI na pasku czyli albo Golf VII albo O3 (nawet najsłabsze wersje 1.2 TSI są na pasku ?? ) Nie ma co się pchać w stare TSI, nie wiem czy czytasz lub czy Cię to zainteresuje ale w numerze 52/1 AutoŚwiat z dnia 23 grudnia 2013 r. jest dobry artykuł "Łańcuch czy pasek"

                                    Komentarz

                                    • grzesk
                                      Rider
                                      • 2010
                                      • 296

                                      #20
                                      Zamieszczone przez micrusec
                                      Dobry silnik ma GM np. 1.4T o mocy 120 KM, silnik starej szkoły, bez wtrysku bezpośredniego, z którym nie ma żadnych problemów.

                                      Ja bym się cieszył jak dziecko gdyby wpadł 1.2 TSI na pasku czyli albo Golf VII albo O3 (nawet najsłabsze wersje 1.2 TSI są na pasku ?? ) Nie ma co się pchać w stare TSI, nie wiem czy czytasz lub czy Cię to zainteresuje ale w numerze 52/1 AutoŚwiat z dnia 23 grudnia 2013 r. jest dobry artykuł "Łańcuch czy pasek"
                                      Co do 1.4T z GM też go oglądałem i brałem pod uwagę ale cena jednak wychodzi większa.


                                      Tak najsłabsza wersja 1.2 TSI w O3 ma pasek, tak samo jak wersja 105 KM i 1.4 140 KM.

                                      Czytałem to czytałem i jestem tego świadom.
                                      Dlatego też mam dylemat lecz z drugiej strony nie wiadomo jak ten silnik na pasku będzie się zachowywał za rok czy dwa, czy też nie będzie jakiś kwiatków a producent z tego co gdzieś czytałem przewiduje, że ten pasek ma wytrzymać całe życie silnika!!! To albo on jest tak dobry albo te silniki długo nie będą żyć .

                                      Ale poważnie mówiąc też nie chciałbym się pakować w stare TSI a z drugiej strony te poprawki jednak pomogły i już mniej się słyszy o problemach. Chciałbym O3 nawet wersji Active ale wszystko będzie zależało od ostatecznej ceny. Będzie niewielka różnica będzie O3 Active do późniejszego modzenia, jak jednak będzie spora zostanie Rapid.
                                      Chciałbym aby auto, które będę kupował przeżyło chociaż bez większych problemów te 150 - 170 tys km jak moja obecna F1, której zbliża się właśnie 150 tys. km
                                      SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

                                      SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

                                      Komentarz

                                      • micrusec
                                        Rider
                                        • 2013
                                        • 559

                                        #21
                                        Poprawki pomogły, ale np. zapobiegliwa wymiana rozrządu w starym TSI na poziomie 30 tyś km to "kiepścizna" gdyby to chociaż wytrzymało 60 tyś km to bym przebolał koszt ... a koszt chyba do 3 tyś zł z robocizną (zależy jak liczone i gdzie liczone).

                                        A wydawało Mi się, nie wiem gdzie czytałem że w nowym TSI (na przykładzie Golf VII) wymiana co 90 tyś km jest - ale mogę się mylić - czytałem, że w DE mechanicy zalecają co 60 tyś km. W sumie to normalna sytuacja według mnie dla paska, daje to 4 lata po 15 tyś km rocznie ...

                                        Jeśli liczysz na 150 tyś km bez wydatków i przygód z łańcuchem to próbujesz oszukać sam siebie, to nie realne i tyle. Skoro sam producent zmienił główny rodzaj napędu to powinno Ci to dać jakiś sygnał.

                                        Obserwuj co Ci bardziej podpasuje, jestem po prostu ciekaw co wybierzesz ... może to być lepsze niż niejakie WarsawShore :diabelski_usmiech

                                        Komentarz

                                        • grzesk
                                          Rider
                                          • 2010
                                          • 296

                                          #22
                                          Zamieszczone przez micrusec

                                          Jeśli liczysz na 150 tyś km bez wydatków i przygód z łańcuchem to próbujesz oszukać sam siebie, to nie realne i tyle. Skoro sam producent zmienił główny rodzaj napędu to powinno Ci to dać jakiś sygnał.
                                          Nie próbuje oszukać sam siebie tylko patrze na auta które do tej pory użytkowałem czy użytkuje.
                                          Felicja 1.3 MPI 68 KM była sprzedana przy przebiegu trochę ponad 90 tys. km i poza wymianą uszczelki pod głowicą i czyszczeniu przepustnicy nic się nie działo poza normalnymi eksploatacyjnymi rzeczami. Jeździ do tej pory u koleżanki i ma ponad 150 tys. km.
                                          Obecna Fabia I 1.2 HTP 64 KM ma już prawie 150 tys. przejechane i poza płynami, filtrami, klockami, tarczami i padającymi włącznikami świateł STOP (taka przypadłość tego modelu) też jest spokój bo te wymienione rzeczy normalnie się zużywają.
                                          Nie chciałbym po 30 - 40 tys. km rozrządu wymieniać dlatego czuję niepewność co do Rapida choć to auto mi się podoba.
                                          SKODA Rapid 1.2 TSI 105 KM

                                          SKODA Fabia I 1.2 12V HTP 64 KM

                                          Komentarz

                                          • micrusec
                                            Rider
                                            • 2013
                                            • 559

                                            #23
                                            Zamieszczone przez grzesk
                                            Nie próbuje oszukać sam siebie tylko patrze na auta które do tej pory użytkowałem czy użytkuje
                                            Tylko takie porównanie ma się nijak do rzeczywistości, Ty porównujesz silniki które są niewysilone, powstały według starej szkoły, nie mają wtrysku bezpośredniego, ani turbiny, nie mają systemu siakich owakich, nie mają zawodnych łańcuchów czy sterowania, porównujesz dwa zupełnie różne światy motoryzacji.

                                            Dla przykładu co może mieć wspólnego silnik z A-G 1.6 8V 75 KM X16SZR z LPG II generacji z jednostką z silnikiem A-H 1.6 16V 115 KM Z16XER ONLY Pb ... chyba to że tamten pierwszy jest bezkolizyjny, kocha gaz, jest tani w naprawach, a ten drugi jest kolizyjny, jeśli nie jest fabrycznie wzmocniony pod LPG (inne zawory etc) to długo nie pojeździ, ma problemy z wałkami rozrządu, połowę rzeczy ma zintegrowanych (przepustnicy nie wymienisz jako element tylko całość). Jedynie co się zgadza to oznaczenie bo nawet pojemność w cm3 jest ciut inna.

                                            Tak samo jak piszesz o Fabii I, w bezpośrednim otoczeniu jest u mnie "pacjent" z takim samym silnikiem co Ty masz, nalatane ma ponad 260 tyś km i faktem jest że wspominał o zmianie na Rapid ale w wersji MPI, bo według niego w obecnym układzie - strategi VAG-a - inwestowanie w stare TSI to tylko strata pieniędzy. Gdybym sam to wiedział wybrał zupełnie inny silnik, ale nie przewidziałem że nagle wielkiemu Bogu Wszechmogącemu VW odechce się "inwestowanie" w swój wynalazek, jak się rynek nasyci nowymi TSI z paskiem ceny TSI z łańcuchem pójdą na łeb, planuję jeszcze 2 lata pojeździć i sprzedaję auto.

                                            To tak jak z Chevrolet skoro wiemy, że w 2015 roku auta danej marki przestaną być w sprzedaży to jak Ci się wydaje czy auta pomimo świetnej kondycji mechanicznej i blacharskiej będą naprawdę wartę odpowiednio, czy spadek wartości nie będzie ogromny. Sięgnij pamięcią do firmy Daewoo choćby taki Lanos kiedyś nowy w salonie w 2000 roku kosztował 40 tyś zł (serio), po 10 latach i ponad 200 tyś km bezproblemowej jazdy na gazie, ceny tych aut są na poziomie 5 tyś zł.

                                            Zamieszczone przez grzesk
                                            Nie chciałbym po 30 - 40 tys. km rozrządu wymieniać dlatego czuję niepewność co do Rapida choć to auto mi się podoba.
                                            Nie chcieć to Ty możesz, ale silnik wtedy powie "papa odchodzę" ... na Forum nie wiem czy są użytkownicy którzy nie mieli choć raz wymienianego łańcucha na gwarancji, nawet jeśli będzie to wersja sprzed na wersję po modyfikacji, Ci którzy mają już "zmodyfikowany" jeszcze nie dobili do 40 tyś na danym łańcuchu.

                                            Napisałem co uważam, to moje prywatne zdanie, możesz się z nim nie zgodzić, nie ukrywam że charakterystyka pracy i sposób oddawania mocy TSI jest super, ale rekompensuje to awarii jakie na Ciebie czekają, nie zwalnia z "nasłuchiwania" na terkotanie ...

                                            Komentarz

                                            • neoXs
                                              Rider
                                              • 2010
                                              • 555

                                              #24
                                              Grzesk tylko zauważ, że te auta wymienione przez Ciebie są z czasów "pancernych", gdzie to prawie się nie psuje i starcza na długo. Moja dziewczyna ma OI z 98 roku diesla i najechane 355 tys km. Remontu silnika to auto jeszcze nie miało :O Samochód od początku w jej rodzinie i nie ma z nim problemów poza wymianą części eksploatacyjnych. Nawet karoseria się dobrze trzyma, a ruda pokazała się głównie tam gdzie były jakieś otarcia/uszkodzenia. Natomiast O2 z 2005 roku też TDI z przebiegiem dużo mniejszym (ale nie wiadomo czy nie była kręcona bo z drugiej ręki) garażowana (O1 nie była), miała już robione progi bo zostały mocno zeżarte, malowaną klapę + samochód miał kilka awarii w tym jedna gdzie wymagane było holowanie).

                                              O3 na pewno nie będzie tak wytrzymała (chociaż ja tam lubię się łudzić )jak O1 oraz inne auta z lat 90tych. To się niestety tyczy wszystkich nowych samochodów.

                                              Też miałem kupić Rapida i to w wersji 1.2 mpi w najsłabszym wyposażeniu (aczkolwiek ręcznie regulowane lusterka mnie zdziwiły xD). Poszedłem do salonu, obejrzałem za 1 razem i auto mi się spodobało byłem na tak. 2 miesiące później (jak już O3 się zaczęła u nas pojawiać) znowu poszedłem do salonu prawie zdecydowany na Rapida aby go jeszcze raz obejrzeć. Ku mojemu zdziwieniu była tam też O3. Byłem pewny, że jej nie kupię bo katalogowa kwota 59tys mnie porażała na miejscu No ale wsiadłem i poczułem b. dużą różnicę w komforcie między Rapidem, a O3. A jak się potem okazało po rozmowie ze sprzedawcą ile by kosztował zaplanowany Rapid, a ile O3, która już w podstawie ma wszystko to co mi do szczęścia potrzeba to się zacząłem zastanawiać.

                                              Potem przyszedł kupon rabatowy Skody (ten co można było wybrać rabat lub 2 lata gwarancji), kontakt z Danielciem i Jego oferta, której nikt nie był w stanie przebić. Owszem cena w zakupie O3, a Rapidem była ale nie jakaś spora. Teraz bym żałował, że nie dopłaciłem i kupiłem Rapida skoro O3 było na wyciągnięcie ręki

                                              Rapid to fajne autko i mi się podoba, chociaż uważam, że jego cena podstawowa byłaby odpowiednia dopiero z 1.6mpi na pokładzie i pakietem, który daje chociaż te elektryczne lusterka xD.

                                              Grzesk pisz do Danielcia (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś) - facet naprawdę wie jak sprzedawać auta i na pewno coś doradzi

                                              Nawet ten 1.2 TSI 85km z tego co czytam na forum Ci wystarczy bo główna różnica to 5, a 6 biegów co by się przydało na prędkościach typu powyżej 130km/h

                                              Tak czy siak powodzenia - kupuj tak żebyś Ty i rodzina byli zadowoleni

                                              Komentarz

                                              • Angelo
                                                Classic
                                                • 2013
                                                • 1

                                                #25
                                                Witam, ktoś coś wie czy po nowym roku będzie wyprzedaż skody octavi wersji 1,4 140KM i innych bo jestem bardzo zainteresowany takim modelem. Bo ceny są zaporowe bez ich obniżki.

                                                Komentarz

                                                Pracuję...